کد قالب کانون رویکردهای نوین در تحلیل جامعه شناختی هویت اجتماعی

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2824
بازدید دیروز : 25
بازدید هفته : 2855
بازدید ماه : 17138
بازدید کل : 43893
تعداد مطالب : 2939
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 31 مرداد 1403
رویکردهای نوین در تحلیل جامعه شناختی هویت اجتماعی


بوردیو هم فراغت را در مسئله‌ی مورد غلاقه‌ی خود یعنی تمایز پیدا و تحلیل کرد

همانطور که خود بوردیو استدلال می کند تمایزهای اجتماعی را می توان در مجموعه ی متنوعی از اعمال اجتماعی مشاهده کرد، از جمله اعمالی که بطور سنتی مربوط به فراغت می شوند مثل تعطیلات، ورزش ها، مطالعه، موسیقی، سینما و سایر امور ذوقی.

به عقیده ی بوردیو این زمینه ها را می توان به لحاظ میزان سرمایه های اقتصادی و فرهنگی کسانی که در آنها جای دارند بررسی کرد و نقشه ی اجتماعی و فرهنگی موقعیت اجتماعی و خط سیر اجتماعی آن ها را در جامعه ترسیم کرد.

 

موضوعات مرتبط: اجتماع شناسی
برچسب‌ها: اجتماع شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 31 مرداد 1403


 

رویکردهای نوین در تحلیل جامعه شناختی هویت اجتماعی


در الگوی امتداد

کار و فراغت تقریباً غیرقابل تمییزند. کار بخش مرکزی زندگی است و علایق کاری بر فراغت غلبه دارد و در فراغت نیز دنبال می شود. از نظر پارکر چنین الگویی بین کسانی دیده می شود که موقعیت شغلی آنها مستلزم بالاترین سطوح تحصیلی و آموزش حرفه ای است.

در الگوی تضاد

فعالیت های فراغتی در تقابل شدید با فعالیت های کاری قرار می گیرد. این دو فعالیت کاملاً متمایزند و کار کردن اساساً برای تأمین کردن فرصتی برای فراغت است. بنابراین کار اهمیت ثانوی و ناچیزی دارد و سرمایه گذاری اصلی روی فعالیت های فراغتی صورت می پذیرد. به نظر پارکر این الگو در میان کسانی دیده می شود که در مشاغل غیرماهرانه و یدی مثل کارگران خط تولید کارخانه ها، کار می کنند.

 

موضوعات مرتبط: اجتماع شناسی
برچسب‌ها: اجتماع شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 31 مرداد 1403

کتاب‌هایی برای شروع مطالعه جامعه‌شناسی

دگرگونی رابطه کار و فراغت

مفهوم " جامعه ی مابعد صنعتی" (بل(21) 1974؛ گروز(22) 1982؛ تورن(23) 1971) و مباحث مربوط به "اهمیت رو به افول کار" (کاپلان(24) 1975؛ کلی(25) 1983؛ رابرتز(26) 1978) از چند جهت مضامین مشترکی دارند که به نظریه های معاصر درباره ی جامعه شناسی فرهنگ پست مدرن انجامیده اند، به خصوص درباره ی ارتباط فرهنگ پست مدرن، با شکل گیری طبقه ی متوسط جدید یا طبقه ی خدماتی (بوردیو 1984؛ فدرستون 1984؛ لش و اوری 1987؛ سوینگ(27) و دیگران 1992).

مصرف عامل اصلی هویت جوانان

همانطور که دیده ایم در این تحلیل ها به صورتی فزاینده به مصرف، و نه تولید، به عنوان عامل تعیین کننده ی اصلی هویت های معاصر توجه می شود. در این تحلیل ها، جامعه شناسی فراغت توجه خود را از تقابل کار– فراغت، که اساس کار پارکر است (پارکر(28) 1971و 1983)، نه فقط به سمت بررسی معیارهای اجتماعی دیگری مثل جنسیت (دیم(29) 1986؛ گرین(30) 1990) و قومیت (هیدیج(31) 1979 و 1987؛ گیلوری(32) 1987) بلکه به سوی مسأله نفس مفهوم فراغت، گردانده است.

 

موضوعات مرتبط: اجتماع شناسی
برچسب‌ها: اجتماع شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 10 آبان 1402

قرآن

تقدّم قوانین الهی در جامعه

معنی اینکه جامعه یا تاریخ دارای قانون می‌باشد، جز این نیست که پدیده‌های اجتماعى و حوادث تاریخى بى‌علّت و تصادفى نیستند، بلکه معلول عللى هستند که از طریق آنها تبیین و تفسیر می‌شوند و به حکم تکوینی خداوند در ساختن و ویران کردن اجتماعات حاکم و مؤثّرند (ر.ک؛ کمالی، 1384: 191).

اینکه قرآن در 13 مورد امر به سِیر در زمین و بررسی اوضاع و احوال اقوام و ملّت‌ها می‌کند، نشانگر اهمیّت تاریخ و آشنایی با قوانین و سنّت‌هایی است که پیامد قهری صلاح و فساد جوامع می‌باشد و اراده‌ای الهی وراء آن وجود دارد که در آیات فراوانی هلاک و نجات امّت‌ها، اقوام و ملّت‌ها به خداوند نسبت داده شده است (ر.ک؛ الحج/ 45؛ الأعراف/ 84 و...). لذا اهمیّت و ارزش تاریخ نه به لحاظ تاریخ‌نگاری، بلکه به‌خاطر تاریخ‌نگری آن است یعنی مطالعۀ تاریخ برای کشف قوانین حاکم بر آن و سِیر آن در مسیری که خداوند بدان امر فرموده است (ر.ک؛ نصری، 1385: 51).

موضوعات مرتبط: اجتماع شناسی
برچسب‌ها: اجتماعی شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 10 آبان 1402

جامعه مطلوب از دیدگاه قرآن

ارتباط جامعه با فرهنگ

فرهنگ به عنوان مهم‌ترین وجه تمایز انسان با سایر موجودات و یکی از مفاهیم بسیار رایج در علوم اجتماعی است که تعریف‌های بسیار زیادی از آن ارائه شده است و با اندکی تسامح می‌توان در اصطلاح، آن را به معنای روش‌های زندگی اعضاء یا گروه‌های یک جامعه دانست که شامل ارزش‌ها، هنجارها، باورها و کالاهای مادّی آن می‌شود (ر.ک؛ گیدنز، 1386: 34). جامعه از طریق این عنصر مهم، افراد را به باورها، اعتقادات و رفتارهای معیّن وامی‌دارد. در واقع، فرهنگ، چکیده و عصارة زندگی اجتماعی است (ر.ک؛ گلابی، 1378: 136)، مشخّصه‌های اصلی آن را می‌توان در سه جنبة خاصّ بیشتر تعاریف بازیافت: «پدیدار شدن در تعامل‌های سازش‌پذیر، اجزاء مشترک داشتن و انتقال آن در طول دوره‌های زمانی به نسل‌های مختلف» (تریاندیس، 1378: 29ـ28).

موضوعات مرتبط: اجتماع شناسی
برچسب‌ها: اجتماعی شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 10 آبان 1402

آیه 41 سوره حج

منشاء جامعه

انسان موجودی اجتماعی و همواره در اجتماع زندگی کرده است. کاروان انسانیّت همواره از اجتماع عبور کرده، زندگی نوع انسان در آن سپری شده، است، نوعی رابطة همزیستی، همة مردم را به هم مربوط ساخته است. به تجربة تاریخ هیچ ملّت، گروه یا فرهنگی نمی‌تواند جدا یا مستقل باقی بماند، چراکه تماس با بخشی از جامعه و دنیا، مستلزم تمام قسمت‌های دیگر است (ر.ک؛ سماور، 1379: 27).

موضوعات مرتبط: اجتماع شناسی
برچسب‌ها: اجتماعی شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 28 مهر 1402

 

نویسنده

  • سیّد حسین فخر زارع

دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه جامعةالمصطفی و مربّی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی

 

چکیده

زندگی اجتماعی و توجّه به روح جامعه یکی از اساسی‌ترین تعلیمات قرآن است. چشم‌اندازی که قرآن برای جامعة انسانی و تفسیر آن در مورد عوامل فعّال در این جامعه ترسیم می‌کند، بر پایۀ نگرش شمول‌گرایانه به انسان به عنوان مجموعه‌ای متجانس و هماهنگ قرار دارد که ناظر به جنبه‌های آن است. در این چشم‌انداز، تعابیر مختلفی در آیات می‌توان مشاهده کرد که به بیان سنّت‌‌ها و تاریخ آنها، مسائل اجتماعی و دعوت به مطالعۀ جوامع پرداخته است.بحث از هستی، چیستی و ترکیب جامعه، حل‌کنندة پاره‌ای از مشکلات و ابهام‌های موجود در مباحث اجتماعی است. اصالت‌ دادن به فرد یا جامعه، تکلیف امکان یا عدم امکان شمول ایدئولوژی واحد بر کُلّ جامعه، وجود یا عدم وجود سنّت‌‌ها بر آن و بسیاری از مسائل نظری و انتزاعی را در مورد جامعه حل خواهد کرد. قرآن کریم هستی پایدار جامعه را مربوط به حیات مردمی می‌داند که در آن زندگی می‌کنند و شناخت جامعه و تغییرات آن را متّکی به روابط اجتماعی افراد قلمداد می‌کند و ازسویی، با رشد وگستردگی مردم، شبکه‌های وابستگی در میان آنان نیز تغییر می‌یابد و روابط به صورت تصاعد هندسی پیچیده‌تر می‌شود و شکل جدیدتری می‌یابد. قرآن برای درک این شبکه‌ها، روابط و جامعه، انسان را به شناخت درونمایۀ انسانی خود ارجاع داده است. وجود یک امر فطری در انسان کافی است که گفته شود او در برابر محیط انسانی و اجتماعی یا طبیعی و غیره موجودی منفعل نیست، بلکه درون خود، معرفت‌ها و گرایش‌هایی را نهفته دارد که در شخصیّت او تأثیر بسزایی دارد و اصولاً سیستم زندگی اجتماعی انسان در نظام آفرینش، متّکی به  فطرت اوست.

 

موضوعات مرتبط: اجتماع شناسی
برچسب‌ها: اجتماع شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 28 مهر 1402

رتبه و تراز قبولی جامعه شناسی

 

فارابی؛ گریزان از مردم، در جستجوی سعادت!

انواع جامعه در نظرفارابی

فارابی وضعیت حیوانات را در ارتباط با زندگی اجتماعی تحت چند نوع کلی بررسی می نماید، یک دسته حیوانات جز از طریق گروههای جمعی و پیوستگی با یکدیگر قادر به رفع حوائج زندگی و ضروریات حیات نیستند.

-  انواع جامعه در نظرفارابی

نویسنده: غلامعلی خوشرو

  الف- اجتماع به طور کلی
فارابی وضعیت حیوانات را در ارتباط با زندگی اجتماعی تحت چند نوع کلی بررسی می نماید، یک دسته حیوانات جز از طریق گروههای جمعی و پیوستگی با یکدیگر قادر به رفع حوائج زندگی و ضروریات حیات نیستند.
دسته دیگر در رفع حوائج زندگی محتاج به اجتماع نیستند و به طور انفرادی قادر به ادامه حیات می باشند اما در نیل به شرایط برتر و وضعیت بهتر نیازمند زندگی جمعی هستند.
دسته بعد، از لحاظ ضرورت حیات و همچنین نیل به کمالات نیازی به اجتماع ندارند. زندگی انفرادی برای برخی از آنها علی السویه است، ولی زیست جمعی برای برخی دیگر سبب بروز درگیری و تعارض خواهد شد.(1)
موضوعات مرتبط: اجتماع شناسی
برچسب‌ها: اجتماع شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 28 مهر 1402

دانلود سوالات دکتری علوم اجتماعی - جامعه شناسی به همراه کلید (93،94،95،96،97)

انواع تقسیم بندی جامعه شناسی

 تقسیم بندی جامعه شناسی :جامعه شناسی ازلحاظ روش، هدف، قلمرو وموضوع، دارای تقسیمات متعددی به شرح زیراست:

 الف؛جامعه شناسی ازلحاظ روش:

 نخستین تقسیم بندی جامعه شناسی به وسیله آگوست کنت پایه گذار این دانش به عمل آمده است وی جامعه شناسی را که درآن زمان، بسیاری ازعلوم اجتماعی را شامل می شد، درارتباط بازمان ومکان به دو بخش زیرتقسیم کرده است:

 

موضوعات مرتبط: اجتماع شناسی
برچسب‌ها: اجتماع شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 20 خرداد 1402

اجتماعی بودن انسان یعنی چه؟ چه مزایایی دارد؟

 
فعالیت اجتماعی چگونه باعث سلامت ما میشود؟
 
اجتماعی بودن چگونه برای ما مفید است؟

اجتماعی بودن چگونه برای ما مفید است؟

انسان ها به صورت گروه های اجتماعی به دنیا می ایند و کل زندگی خود را به عنوان بخشی از یک جامعه سپری می کنند. به همین خاطر عنصر اجتماعی بودن را نمی توان به راحتی از جوامع و افراد حذف کرد.

موضوعات مرتبط: اجتماع شناسی
برچسب‌ها: اجتماع شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 20 خرداد 1402

pieter bruegel

تفاوت جامعه و اجتماع

اجتماع و جامعه Gemeeinschaft و Gesellschaft یا گمین شافت (اجتماع) و گسل شافت (جامعه) از ابداعات فریناند تونیس جامعه‌شناس آلمانی است.

اجتماع (Community)

نامى است که بر زندگى گروهى که در یک منطقه جغرافیائى مشترک، سکونتى نسبتاً با دوام دارند، اطلاق مى‌گردد.
تونیس، اجتماع را هم‌زیستى صمیمانه، خصوصى و انحصارى تعریف مى‌کند.

موضوعات مرتبط: اجتماع شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 20 خرداد 1402

اجتماع چیست و چرا مهم است ؟ Community

 

ما در تعریف «اجتماع» مشکل جدی داریم!

من به عنوان فردی که روزانه با جوامع کار می کنم و صدها مورد از آنها را در چند سال گذشته مطالعه کرده ام، هنوز در تعریف آن سردرگمی زیادی احساس می کنم. اجتماع به‌عنوان یک عبارت برای هر چیزی که با مجموعه‌ای از انسان‌ها - از بسیار ملموس تا بسیار انتزاعی- مرتبط باشد، استفاده می‌شود.

فرهنگ لغت community را اینگونه تعریف می کند:

اجتماع، انجمن، عوام، عموم، جامعه، گروهی از مردم دارای ویژگی مشترک

موضوعات مرتبط: اجتماع شناسی